Hva mener jeg med «holder nettsiden mål»? Jo. Har dere gikk nettstedet en målbar oppgave. Og når den opp til dette målet?
Vår nettside har flere oppgaver. En er å være en informasjonskanal for de som ser etter en leverandør av nettsider eller andre tjenester vi leverer. En annen oppgave er å være en lead-generator, eller en kontaktgenerator. En tredje oppgave kan være å faktisk gi oss et konkret oppdrag.

Målbare oppgaver
Men det hjelper ikke bare å gi nettsiden et par oppgaver. De må være målbare også. Oppgaven «være en informasjonskanal» er ikke spesifikk, men vi kan gi den et mål. Vårt mål for oppgaven er at vi ønsker 100 besøk i måneden og at de som besøker siden skal bruke ett minutt eller mer i gjennomsnitt.
Nå har oppgaven fått tildelt et mål. Og det er målbart. Med analyseverktøy som Google Analytics for eksempel kan vi se hvor mange besøkende vi har på siden. Analyseverktøyet forteller oss også hvilke sider som blir mest lest.
Vi kan også legge til ett mål til: Vi skal publisere 1-2 artikler i måneden. Det er også målbart. I administrasjonsverktøyet til WordPress kan vi se hvor mange artikler vi har skrevet og vi kan også se hvor mange som har lest dem.
Da finner vi ut om nettsiden holder mål.

Få kontakt med brukerne
Nettsiden er jo ikke bare et utstillingsvindu. Det er også din mulighet til å komme i kontakt med de som besøker «deg». Du kan se for deg nettsiden som ditt fysiske kontor, bare i skyen.
Se for deg at utenfor kontoret ditt går det 100 mennesker hver måned. 50 prosent av dem kjenner du igjen. De har gått forbi kontoret ditt før.
Slik er det i og for seg også på nettet. Analyseverktøy kan fortelle deg at av de 100 besøkende på nettsiden din, så har halvparten vært der før.
De som går utenfor kontoret ditt kan komme inn til deg hvis du forteller dem på utsiden at du sitter der og forteller litt om hva du gjør. Denne muligheten må du også skape på en nettside.

Gjør kontakt enkelt
Derfor er det viktig med en eller annen form for kontaktmulighet på nettsiden din. Og det holder ikke bare med en lenke til e-post-adressen din. Lenker er ikke alltid så lett å måle heller.
For det første er en slik lenke gjerne nederst på siden. For det andre er lenken gjerne sammen med andre lenker.
Vi anbefaler derfor et skjema på de aller fleste sider. Skjemaet skal være spesifikt i forhold til hvorfor brukeren bør fylle det ut. Det gjør det også lettere for dere å sette et mål for skjemaet og følge med på utviklingen.