
Hvor lange tekster bør jeg skrive på bedriftens hjemmeside?
Svaret på det spørsmålet er – for å bruke en frase jeg hørte i nyhetsredaksjoner – «Skriv så lenge saken er god»
Er det noe som går igjen når vi snakker med våre kunder om lengde på innhold, så er det nettopp hvor lang en post på hjemmesiden til en bedrift skal være.
Søker du på nettet etter hva som er ideell lengde for søkemotoroptimalisering, så vil du se alt fra 500 til over 2000 ord.
Selskapet HubSpot (https://blog.hubspot.com/marketing/how-long-should-your-blog-posts-be-faq), som leverer løsninger for kundeoppfølging (eller CRM), har forsket seg fram til at den ideelle lengden er mellom 2100 og 2400 ord. Det tilsvarer fire til fem A4-sider dersom skriftstørrelsen er 12 punkter og mellomrommet mellom avsnittene er seks punkter.
Det høres kanskje mye ut, men samtidig er skriver dere om deres spesialfelt. Dermed burde ikke en lengre artikkel være så vanskelig å produsere.
Ikke skriv bare for å skrive
Det er ingen regel for hvor lang eller kort en artikkel bør være. Du trenger ikke å trekke en artikkel ut for å bli 1000 ord, hvis du klarer å formidle informasjonen på 150 ord.
Det er faktisk bedre at du har kortere artikler der du holder deg til temaet, enn at du legger til alt mulig annet.
Det er større sjanse for at søkemotorene indekserer artikkelen din dersom den har litt lengde. Derfor anbefaler vi at artikler bør ha en minimumslengde på rundt 250 ord.
Vi gjorde en rask undersøkelse for å finne ut hva som er vanlig lengde på en nyhetsartikkel. Vi sjekket da artikler hos VG, Dagbladet, Aftenposten og NRK. Tallet vi kom fram til var rundt 200 ord.
Ikke forsøk å lure søkemotorene
I «gamle dager» ble alle mulige triks forsøkt for å lure søkemotorene. Da kunne du finne alt fra ordskyer til søkeord-lenker nederst på siden, og ikke minst ord som ble repetert i artikkelen så ofte at det ble komisk.
Da denne posten ble skrevet, i januar 2023, er søkemotorene blitt mye smartere. Og med bruk av kunstig intelligens vil søkemotorene endre seg voldsomt i årene som kommer (fra og med 2023). Vi fraråder derfor på det sterkeste forsøk på å lure systemet. Det vil i verste fall ende opp med at søkemotorene slutter å indeksere hjemmesiden deres.
Søkemotor-selskapet Semrush (https://www.semrush.com/blog/black-hat-seo/) har skrevet en artikkel som forklarer hvilken risiko dere løper ved å forsøke å lure systemet og særlig hvilke taktikker dere virkelig skal unngå.
Ønsker dere hjelp til å produsere innhold? Fyll ut skjemaet under.