3 tips til å skrive gode tekster på nett

Denne artikkelen inneholder tre tips om hvordan dere kan skrive innhold for nettsider som kan føre til mer trafikk.

De tre tipsene vi kommer med er: Omvendt pyramide, skriv kort og skriv for mennesker – ikke for maskiner.

1. Omvendt pyramide

Når vi skriver artikler bruker vi den omvendte pyramide som mal. Det betyr at jo lenger opp i artikkelen du finner informasjon, desto viktigere mener vi innholdet er. Dette er samme prinsipp som brukes i nyhetsartikler.

Fordi vi scanner mer enn vi leser på nettet, er denne måten å skrive på svært viktig når du skriver tekster for nettsiden.

Legg merke til det neste gang du leser en artikkel. Hva er det første du ser på? Jo – bildet. Så ser du på tittel og til slutt på intro-teksten (ingressen) til artikkelen. Hvis alle de tre tingene fenger deg, så leser du videre.

I forhold til SEO (Search engine optimization) eller søkemotoroptimalisering er det også fornuftig å legge den viktigste informasjonen først.

Før du skriver forsøk å lage et tankekart og en disposisjon slik at du får sortert informasjonen du skal ut med. Stikkordene hjelper deg i skriveprosessen.

2. Ikke for kort – ikke for langt

Som regel har vi ikke spesielt god tid når vi leser artikler på nett. Og skjermen som viser fram teksten er ikke alltid den beste til å lese lange tekster på heller.

Igjen så scanner vi siden. Det som kan være lurt er å ha elementer som gjør at øynene stopper. Dette kan være bilder. Enda bedre er det å ha grafikk som grafer. Når scanningen når en slik graf vil du gjerne stoppe opp og sjekke hva denne grafen er for noe. Er den interessant vil du sjekke litt rundt for å lese mer.

Nettopp derfor er det fornuftig å forholde seg til den omvendte pyramide. Når den viktigste informasjonen er øverst i artikkelen faller det naturlig å ikke skrive så langt.

3. Skriv for mennesker, ikke for maskiner

Selv om det er viktig at din artikkel blir funnet på nettet, er det ikke nødvendig å skrive artikkelen slik at du er garantert at søkemotorene finner den. Mest sannsynlig vil en artikkel som du mener må plukkes opp av søkemotorene fordi artikkelen er pakket med søkeord – både relevante og irrelevante – ikke bli plukket opp.

Søkemotor-teknologi er etter hvert blitt så god at den i mange tilfeller klarer å forstå hva en innholdet i artikkelen handler om. Og det uten en sky av søkeord i artikkelen.

Desto flere klikk, og desto lengre den som besøker siden blir på siden, jo større er sjansen for at artikkelen klatrer på resultatlisten til søkemotorene.

Inside Creative tilbyr innholdsproduksjon. Du kan lese mer om det her.

Inside Creative AS er et IT-selskap med kontorer i Mysen i Indre Østfold kommune i Østfold fylke. Vårt mål er å hjelpe kundene våre med å vokse ved hjelp av integrasjoner, automatiseringer og nettsider.