3 tips til å skrive gode tekster på nett
Denne artikkelen inneholder tre tips om hvordan dere kan skrive gode tekster på deres nettside som kan føre til mer trafikk.
De tre tipsene vi kommer med er: Omvendt pyramide, skriv kort og skriv for mennesker – ikke for maskiner.
1. Omvendt pyramide
Når vi skriver artikler bruker vi den omvendte pyramide som mal. Det betyr at jo lenger opp i artikkelen du finner informasjon, desto viktigere mener vi innholdet er. Dette er samme prinsipp som brukes i nyhetsartikler.
Legg merke til det neste gang du leser en artikkel. Hva er det første du ser på? Jo – bildet. Så ser du på tittel og til slutt på intro-teksten (ingressen) til artikkelen. Hvis alle de tre tingene fenger deg, så leser du videre.
I forhold til SEO (Search engine optimization) eller søkemotoroptimalisering er det også fornuftig å legge den viktigste informasjonen først.
Før du skriver forsøk å lage et tankekart og en disposisjon slik at du får sortert informasjonen du skal ut med. Stikkordene hjelper deg i skriveprosessen.
2. Ikke for kort – ikke for langt
Som regel har vi ikke spesielt god tid når vi leser artikler på nett. Og skjermen som viser fram teksten er ikke alltid den beste til å lese lange tekster på heller.
Nettopp derfor er det fornuftig å forholde seg til den omvendte pyramide. Når den viktigste informasjonen er øverst i artikkelen faller det naturlig å ikke skrive så langt.
Hvis du må skrive langt. Bryt da heller opp artikkelen i flere sider. Dermed kan de som finner artikkelen din på nettet velge å gå videre til neste «kapittel» i din artikkel eller ikke.
Da holder du fokuset til den som besøker nettstedet deres lenger. Øynene får også en liten pause mens neste side lastes.
3. Skriv for mennesker, ikke for maskiner
Selv om det er viktig at din artikkel blir funnet på nettet, er det ikke nødvendig å skrive artikkelen slik at du er garantert at søkemotorene finner den. Mest sannsynlig vil en artikkel som du mener må plukkes opp av søkemotorene fordi artikkelen er pakket med søkeord – både relevante og irrelevante – ikke bli plukket opp.
Søkemotor-teknologi er etter hvert blitt så god at den i mange tilfeller klarer å forstå hva en innholdet i artikkelen handler om. Og det uten en sky av søkeord i artikkelen.
Desto flere klikk, og desto lengre den som besøker siden blir på siden, jo større er sjansen for at artikkelen klatrer på resultatlisten til søkemotorene.
Inside Creative tilbyr innholdsproduksjon. Du kan lese mer om det her.