En person handler med mobilen på en webshop

Mobilvennlig hjemmeside

Hvis ikke hjemmesiden til bedriften gir en god opplevelse for de som besøker hjemmesiden med mobil, er du garantert å miste kunder.

Du har sikkert opplevd det selv. Vært innom en hjemmeside på telefonen hvor du må forstørre siden for å lese hva som står der. Eller kanskje flytte rundt på siden med fingeren. Hjemmesiden du har vært innom har ikke vært utviklet for å fungere på telefoner.

Hvis du tenker over det, har du nok neppe vært innom den hjemmesiden igjen. Det er dessuten tvilsomt om du husker hvilken bedrift som eide hjemmesiden.

Nettopp av denne grunn er det viktig at hjemmesiden til bedriften fungerer på alle plattformer. Med det mener jeg at hjemmesiden skal gi deg en god opplevelse når du ser den på en mobil, på nettbrettet eller på en datamaskin med stor skjerm.

Mobilbruken øker

Hvor ofte sjekker du ikke informasjon om et produkt eller en tjeneste på mobilen? Jeg vet at jeg gjør det minst et par ganger i uka. Tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) viser at 98% av alle nordmenn har mobiltelefon, og at 96% har tilgang til en mobiltelefon. Er ikke din hjemmeside tilpasset mobiler går kundene dine til andre.

Statistikk-selskapet Statista har tall som viser nærmere 60 prosent av all internett trafikk i verden skjer med mobilen. Dette tallet har økt fra litt over 50 prosent i 2017.

Du er med andre ord ikke alene om å lese deg opp på produkter, tjenester eller bedrifter på mobilen.

Søkemotorer prioriterer mobile hjemmesider

Flere nettsider som skriver om å bli funnet i søkemotorer forteller at disse motorene gir sider som gir en positiv opplevelse på mobil mer poeng. Med andre ord vil en hjemmeside som ikke vil fungere godt på mobil føre til at du mister kunder. Hjemmesiden vil være vanskeligere å finne i søkemotorene.

Google er en av de som har gått for en “mobil først” holdning i de senere årene.

Kontakt oss

Fyll ut skjemaet under så kan vi ta en prat om deres prosjekt.

Trond Husø portrett
Trond Husø portrett