“For at mange mennesker skal kunne se hjemmesiden min, er det viktig at den dukker opp når folk søker etter det jeg driver med. Dette kalles søkemotoroptimalisering, og det hjelper jeg deg med. Når jeg leverer min hjemmeside, skal den være klargjort for henting av data fra de ulike søkemotorene.
Da har jeg passet på at sidene på mitt nettsted laster raskt og at innholdet er klart og tydelig.
Jeg lever tross alt etter mitt slagord: ‘Jeg gjør deg synlig.’
Jeg starter min prosess med å finne ut hvilke ord eller setninger folk bruker når de søker etter noe relatert til det jeg tilbyr. For eksempel, hvis jeg har en blomsterbutikk, vil jeg finne ut hvilke ord eller setninger folk skriver når de vil kjøpe blomster. Dette steget i min arbeidsmetode gjør jeg gjerne sammen med deg i et møte. Og det kommer til å ta tid. En halv dag minst. Det er vel verdt den tiden.
Blir ordene eller uttrykkene brukt når folk søker? Det sjekker jeg med forskjellige verktøy jeg bruker. Det er ingen grunn til å skrive innhold eller endre på innhold som ingen søker etter.
Etter møtet arbeider jeg videre med ordene og setningene vi kom opp med i møtet. Jeg sjekker med konkurrentene til din bedrift. Hvilke søkeord er det de scorer høyt på. Hvor høyt oppe på Google eller Bing ligger de? Dersom dere ikke bruker disse søkeordene i dag i deres tekster, diskuterer vi om dette er ord som kan være lurt å ha noen poster om.
En annen ting jeg gjør, er å sørge for at nettsiden din fungerer bra og er lett å bruke. Dette er viktig for både besøkende og søkemotorer. Jeg sørger for at nettsiden laster raskt, slik at folk ikke blir utålmodige og går bort. Jeg organiserer også innholdet på en ryddig måte, slik at folk lett kan finne det de leter etter.
Til slutt tar jeg disse ordene og setter dem på riktig sted på nettsiden din, slik at søkemotorene vet at du er en god match for de som søker etter blomster.
Søkemotoroptimalisering er en kontinuerlig prosess, og det tar litt tid før du ser resultatene. Men med riktig tilpasning og innsats kan jeg hjelpe deg med å bli funnet av flere mennesker på nettet og øke sjansen for at de blir kunder i din butikk.”