Vi hjelper din bedrift med å komme på førstesiden hos søkemotorene

En mann bruker Google til å finne informasjon.

Når noen søker etter ditt produkt eller din tjeneste din bedrift være på førstesiden hos søkemotorene Google eller Bing. I tillegg må du aller helst være øverst eller blant de tre øverste. Hvis ikke er sjansen liten for at de som søker ikke trykker på lenken til din hjemmeside.

Fordi vi har som mål å gjøre våre kunder synlige, hjelper vi dem med innhold som gjør våre kunder attraktive i søkeresultater.

I denne artikkelen vil vi gi noen generelle råd som kan hjelpe din bedrift med å komme høyere opp i søketreff. For blir du ikke funnet hos Google eller Bing, så er det mange som mener at din bedrift ikke finnes.

Tips 1: Løs problemet for kunden tidlig i teksten

Et firma som satser stort på søkemotor-teknologi er Semrush. De har laget en oversikt over hvilke ord eller setninger som blir brukt mest når folk søker. Det vi ser er at svært mange av søkene starter med de typiske spørreordene – hvem, hva, hvor, når og hvorfor.

Når du skriver poster på din hjemmeside, tenk hele tiden på de som bruker søkemotorene. 80% av dem bruker nettet til å finne informasjon. Og denne informasjonen kan være om produkter eller bruker din bedrift leverer.

Derfor skal du ha den viktigste informasjonen om dine produkter så høyt oppe i artikkelen som mulig. Og ikke minst – hvilket problem de løser for de som besøker siden din.

Hvorfor?

De som surfer på nettet leser ikke artikler. De skanner. Først sjekker de bildet til din post (dersom posten har bilde). Så sjekker de tittelen. Dersom disse to elementene på siden fortsatt oppleves som gode svar til deres problem skanner de videre.

De som finner din hjemmeside har brukt en søkemotor for å søke opp en løsning til sitt problem. Når de først er kommet til din side, bruker de i gjennomsnitt 10 sekunder på å finne ut om din løsning er god nok for dem.

Når vi skriver artikler gir vi løsningen på problemet de som besøker oss tidlig. Sjansen er derfor stor for at de som trenger vårt produkt velger oss.

Fakta

  • Rundt 80% bruker internett til å finne informasjon eller en løsning på et problem.
  • Besøkende på siden bruker maks 10 sekunder på å finne ut om din hjemmeside hjelper dem på noe vis.

Tips 2: Skriv klart og tydelig

Postene dere skriver på hjemmesiden skal på enklest mulig måte forklare de som besøker hjemmesiden hvordan deres produkt eller deres tjeneste hjelper dem.

Her er det viktig at dere ikke bruker faguttrykk eller det vi kaller «stammespråk». Etter å ha skrevet teksten kan det være lurt å sjekke med noen utenfor kontoret. Finn ut om de forstår alt som står i teksten. Er noe uklart så må dere rette opp dette.

Hvis de som besøker siden deres ikke forstår hva dere skriver, vil de velge dere bort.

Bruk også korte setninger. Komma eller tankestreker er tegn på at setningen er for lang eller kommer til å bli det. Med korte setninger blir budskapet til de som leser posten din også tydeligere.

Det aller viktigste tipset vi kan gi er at dere skal skrive for de som besøker sidene deres, og ikke for søkemotorene. Tenk hele tiden på hvordan kan deres post gi nyttig informasjon til dine kjernekunder.

Tips 3: Lag innhold med høy kvalitet

Når du skriver tekst: Husk at innholdet skal ha høy kvalitet.

Da tenker vi på at den som leser dine poster skal oppleve at du informerer dem eller at innholdet engasjerer dem.

De som besøker din side skal etter å ha lest den informasjonen du gir dem være sikre på at din bedrift kan løse deres problem.


Ønsker du å snakke med oss bedre plassering hos søkemotorene Google eller Bing?

Fyll ut skjemaet under så tar vi kontakt så raskt vi kan