Innhold er viktig dersom dere ønsker dere mer trafikk til nettsiden. Da er de fem tipsene vi kommer med i denne artikkelen nyttige. Photo by George Milton from Pexels

5 tips for å holde nettsiden levende

Innhold er viktig dersom dere ønsker dere mer trafikk til nettsiden. Da er de fem tipsene vi kommer med i denne artikkelen nyttige.

På engelsk har vi uttrykket “Content is king”. Oversatt til norsk blir dette “innhold er konge”. I forhold til nettstedet ditt er dette viktig. Mennesker trekkes mot innhold. Dersom du vet at et nettsted gir deg mye informasjon og jevnlig blir oppdatert, da besøker du denne siden. Hvis ikke blir det gjerne med det ene besøket.

Søkemotorer fungerer stort sett på samme måte. Dersom roboten registrerer at nettstedet ikke har fått noe nytt innhold de siste dagene, starter den med å drøye noen dager før den sjekker igjen.

Etter hvert er robot-sjekken så sjelden at den til slutt bare velger å ikke følge med på siden lenger.

Dette kan føre til at nettstedet forsvinner lenger og lenger bak på søk hos de ulike søkemotorene.

Tips 1: Sett en plan og et mål for nettsiden

Smart metoden - i treklosser
Smart metoden – i treklosser

Hvis du ikke allerede har gjort det, er tiden overmoden for å sette en plan for nettsiden. Den planen bør i hvert fall gi svar på følgende spørsmål: Hva er nettsidens oppgave?

For mange vil svaret være relativt enkelt: Den skal selge et produkt eller en tjeneste. For andre bedrifter kan det være litt mer krevende å komme fram til en oppgave.

Fordelen med å ha satt denne planen er at du da vet hva slags informasjon firmaet skal formidle gjennom nettsiden.

For vår nettside er oppgaven å trekke til oss kunder, fortelle hvilke kunder vi har jobbet med og markedsføre våre tjenester.

En plan uten noe mål er en dårlig plan. Sett derfor noen mål også. Disse bør være målbare. Vi bruker SMART-metoden når vi definerer mål i Inside Creative. Et eksempel på et slikt mål er: Inside Creative ønsker 1000 besøkende på firmaets nettside daglig innen utgangen av 2022. Dette målet er spesifikt (S), målbart (M), oppnåelig (A), realistisk (R) og tidsbestemt (T).

Dersom dere trenger rådgiving når det gjelder å sette mål og plan, fyller dere ut skjema nederst på siden.

Tips 2: Lag en publiseringsplan for produksjon av innhold

Lag deg en publiseringsplan. Enten i en bok eller i et regneark. Photo by Karolina Grabowska from Pexels
Lag deg en publiseringsplan. Enten i en bok eller i et regneark. Photo by Karolina Grabowska from Pexels

En publiseringsplan er en plan som forteller deg eller din avdeling når og hva slags innhold som skal publiseres på nettstedet.

Vi anbefaler at dere en gang i året starter med å legge inn forslag til innhold som kan publiseres på nettsiden og til gitte tidspunkter.

For enkelte bransjer kan dette være enkelt, mens det kan være noe mer kronglete for andre. En nettside for en håndverker kan for eksempel ha tekster som informerer huseiere når og hva slags vedlikehold de bør gjøre. En bedriftsrådgiver kan legge ut innhold rundt nyttår for å motivere sine lesere om å ta grep foran det kommende året.

Planen kan også ta utgangspunkt i når dere mottar varer, når dere forventer at en kontrakt skal signeres eller når et prosjekt er ferdigstilt.

Dersom dere trenger rådgiving når det gjelder å lage en publiseringsplan, fyller dere ut skjema nederst på siden.

Tips 3: Sett av tid til å lage innhold

Nå har du gitt nettstedet en oppgave og du har laget en publiseringsplan. Det er på tide å produsere innhold.

Vi anbefaler at du setter av tid til dette. Blokker gjerne kalenderen slik at andre ser at du er opptatt. Beste tidspunktet for å skrive innhold mener vi er tidlig på dagen. Det er da du er friskest og raskest. Dersom firmaet har morgenmøter, er kanskje tiden rett etter et slikt møte det beste tidspunktet. Da har du kanskje også fått noen innspill fra kollegaer.

Etter hvert som folk legger merke til når siden blir oppdatert, vil de gjerne bruke tiden rundt lunsj til å lese dine artikler.

Dersom dere trenger rådgiving når det gjelder å produsere innhold, fyller dere ut skjema nederst på siden.

Tips 4: Del innholdet

Når du har publisert innholdet, husk å dele denne på sosiale medier. Hvor du poster den er helt avhengig av hva som er oppgaven til nettsiden. Har bedriften en Facebook-side ville jeg delt innholdet der. Det samme gjelder på Twitter og LinkedIn.

Dersom bedriftens publiserer informasjon om nye produkter ofte, er kanskje Instagram det beste. Som tidligere skrevet: hvor du deler avhenger av planen og målene som er satt.

En kanal ikke så mange bruker er nyhetsmediene. Dersom dere mener at innholdet dere har produsert er nyhetens interesse, tipser dere aviser og fagtidsskrifter om dette. Dersom en avis eller fagtidsskrift lager en artikkel basert på deres innhold får dere trafikk fra kilder med høy troverdighet. Dette er bra med tanke på søkemotoroptimalisering.

Hvis nettstedet ditt har vært “dødt” en stund, er dette en god strategi å bruke. Del innholdet med så mange tilsvarende nettsteder som mulig. Da starter roboten indekseringen av nettstedet etter hvert.

Dersom dere trenger rådgiving når det gjelder synlighet på sosiale medier, fyller dere ut skjema nederst på siden.

Tips 5: Være tålmodig

Det heter at Roma ikke ble bygget på en dag. Det samme gjelder for økt trafikk og synlighet på nettet. Med en god og realistisk plan, godt innhold og mye tålmodighet er alt mulig.

De dagene du ikke produserer innhold, bruker du til å sjekke statistikk eller for å få nye ideer til innhold.

Kontakt oss

Ønsker du å snakke med oss om innhold. Fyll ut skjemaet under så tar vi kontakt.