Flytt brukerne fra sosiale medier til hjemmesiden

Populære Sosiale medier
Populære Sosiale medier

Bør organisasjonen bare være på nett, eller også ha en egen nettside? Det spørsmålet forsøker vi å svare på i denne artikkelen.

La oss starte med Facebook og LinkedIn. De er begge fantastiske produkter. Facebook ble startet for å kunne holde kontakt med venner over hele verden. I dag er det en plattform som brukes av private, bedrifter og frivillige organisasjoner.

LinkedIn ble lansert i 2003 og retter seg mot profesjonelle og bedrifter. Målet er å koble verdens selskaper sammen og på den måten gjøre de mer produktive og suksessfulle (link: https://about.linkedin.com/#:~:text=LinkedIn%20began%20in%20co%2Dfounder,the%20leadership%20of%20Ryan%20Roslansky.).

LinkedIn markedsfører seg som det profesjonelle sosiale mediet. Det er også det eldste av de store nettverkene som brukes i dag. LinkedIn ble lansert ni måneder før Facebook.

En kjent plattform

Du bruker det sikkert Facebook privat og nettopp derfor vet du hvordan nye meldinger og annen informasjon postes. LinkedIn bruker du kanskje for å knytte deg opp mot likesinnede i bransjen du selv er i.

Ifølge Hubspot bruker 56% av Facebook-brukerne plattformen til å skaffe seg informasjon. Hubspot er en kundeoppfølgingsløsning (CRM).

Et eksempel på informasjon kan være nye treningstider eller tilsvarende fra klubben.

Sosiale medier vil være attraktive

Fordi bedrifter og organisasjoner er viktige for den sosiale plattformen gjør de ofte små endringer i design. Da fortsetter selskaper rundt om i verden å bruke løsningen.

Ifølge Facebook bruker 3 millioner bedrifter deres plattform som markedsføringsplass. 200 millioner bedrifter har en side på det sosiale mediet, ifølge deres egne tall.

I fjerde kvartal i 2020 økte selskapet annonseinntektene med 31% fra året før. Inntekten var på nesten 27,2 millioner dollar ifølge en investormelding fra Facebook.

Stabil

Fram til 2021 har Facebook vært en meget stabil plattform. Det er ikke så rart ettersom selskapet drifter rundt 18 datasentre rundt om i verden.

Da det sosiale mediet gikk ned i oktober i 2021, var det flere organisasjoner som vurderte om den sosiale plattformen var den beste løsningen.

Den sosiale plattformen var utilgjengelig i rundt åtte timer. Det var første gang firmaet hadde en så lang nede-tid.

Bildet viser Facebooks datasenter i Clonee i Irland.

Mange brukere

Med nesten tre milliarder månedlige aktive brukere på Facebook er mulighetene stor for å nå ut til nye medlemmer eller kunder.

Med sin brukerbase er plattformen det største sosiale nettverket i verden.

LinkedIn hadde i 2021 over 800 millioner brukere i mer enn 200 land. Tallet hentet 12. januar 2022.

Samtidig er størrelsen på de sosiale plattformene en ulempe.

Nyheter drukner

Facebook sine milliarder brukere publiserer svært mye. Av den grunn kan meldinger eller nyheter fra dere til medlemmer, nye medlemmer eller nye kunder forsvinne i mylderet av meldinger.

Ifølge markedsføringsselskapet Wishpond er gjennomsnittet antall daglige meldinger som vises for en bruker rundt 1500. Tall de har hentet forteller at liker-knappen blir trykket på 4,5 milliarder ganger daglig, eller over tre millioner «likes» i minuttet. Wishpond er en stor aktør innen digital markedsføring

Vi ser også at mange brukere ikke følger så mange bedrifter på Facebook. I stedet velger de å like bedriften. Dette fører også til at meldinger fra klubben eller bedriften ikke når ut til alle som knyttes til dere.

I USA er det litt annerledes. Her viser tall Hootsuite har hentet inn at nesten 50% av firmaer bruker plattformen til å gjøre undersøkelser om andre firmaer. Hootsuite er en tjeneste som brukes til å publisere meldinger på ulike sosiale medier.

LinkedIn bedre for bedrifter

Hubspot har gjort en undersøkelse som viste at LinkedIn var 277% mer effektiv til å skaffe «leads» enn Facebook og Twitter.

Samtidig er plattformen brukt sjelden. Det anslås at brukere av det som markedsføres som en største profesjonelle sosiale plattformen bruker 17 minutter på det sosiale mediet per måned.

Ifølge LinkedIn selv er deres plattform ansett som en meget troverdig kilde til innhold.

Ingen kontroll

Det er også Facebook som styrer hvordan plattformen skal se ut. Dere har derfor ingen mulighet til å påvirke designet. Ingen vil kunne se en bedrifts Facebook-side hvor firmaet har kunnet definere bedriftens egne farger slik at siden passer deres profil.

Dere vet heller ikke hvilke endringer som kommer når plattformen oppdateres.

Dersom plattformen skulle gå ned igjen, vet dere heller ikke noe om hvor lang tid det tar å løse problemet. Heldigvis vet dere at Facebook vil gjøre det de kan for å komme opp så fort som mulig.

Egen nettside

Hva da med egen nettside. I mange artikler om samme emne står det at det er dyrt å få opp en ny nettside. Og det tar også mye tid å holde nettsiden ved like – da i hovedsak med innhold.

Dette stemmer ikke helt. Det finnes løsninger som er gratis. Og det finnes firmaer som oss som designer og programmerer nettsiden for deg. Synes du det er tidkrevende å holde nettsiden oppdatert, eksisterer også firmaer som hjelper med produksjon av innhold.

Med egen nettside har du kontroll på utseendet og hva som skal gjøres ved eventuelle oppdateringer. Du får tilpasset uttrykket på siden med øvrig grafisk profil klubben eller bedriften måtte ha.

Skulle deres egen nettside gå ned, har selskapet dere leier plass hos informasjonsplikt i forhold til sine kunder. De vil kunne informere om antatt tid de forventer at nettsiden deres vil være utilgjengelig, og når de forventer at problemet vil være løst.

Deres leverandør er også vært opptatt av å ha så god og rask løsning som mulig.

Både egen nettside, Facebook og LinkedIn

Vi i Inside Creative mener klubber og bedrifter som mener det er viktig å være på Facebook bør bruke plattformen. Men organisasjonen bør også ha sin egen nettside. Dette fordi du har kontroll på det som skjer på siden – både grafisk og innholdsmessig.

Bruk Facebook og andre sosiale medier til å trekke besøkende til siden deres. Her får de informasjon om deres organisasjon. Hvem dere er. Hva dere står for, og hva dere kan gjøre for de som besøker dere.

På siden deres får de også en roligere opplevelse. Her er det ingen meldinger om nye «likes» eller en melding fra meldingstjenester.

Dersom du representerer en klubb, er nettsiden også et godt sted å vise fram sine sponsorer.