Hvordan komme først opp når man søker på Google?
Har ikke bedriften hjemmeside. Da finnes den ikke. Dersom du er på side to på Google, så går du konkurs. Det er to påstander mange tror på.
Så hvordan kommer du på første siden og aller helst øverst på de store søkemotorene – og da først og fremst på Google? Hvorfor først og fremst på Google? Fordi denne søkemotoren er den de aller fleste bruker. Enkelte nettsider påstår at Google har 90% av markedet.
Enkelt forklart så handler det om at din hjemmeside må være bedre enn dine konkurrenters. Og når vi sier bedre enn, mener vi på alle mulige måter:
- Du må ha bedre utseende
- Du må ha bedre innhold
- Du må ha bedre lenker
- Du må gjøre kundene dine fornøyde med tjenestene eller produktene dine
Bedre utseende
Forskning har vist at mange mener at en lite attraktiv hjemmeside skader omdømmet til firmaet. En hjemmeside som ser ut som den ble skapt i forrige århundre kan få folk til å tro at firmaet er lagt ned.
Mye har skjedd de siste årene når det kommer til design og utforming av hjemmesider. Verktøyene som blir brukt i dag er langt bedre enn de som ble brukt på starten av 2000-tallet.
Det samme gjelder løsningene som viser fram hjemmesiden din. WordPress er langt bedre enn den var for bare ti år siden. Det er ikke uten grunn at løsningen er brukt på mer enn 70% av alle nettsider i verden. Til og med Det hvite hus i USA bruker løsningen.
Bedre innhold
Du må satse på innholdet på hjemmesiden. Det er innholdet Google henter og legger inn i sine databaser. Og det er i databasene til Google det blir søkt når noen skriver inn et ord eller en del av en setning du har skrevet på hjemmesiden.
Derfor skal du bruke tid på å finne ut hvilke ord folk bruker når de søker etter ditt produkt. Her er det faktisk viktig at du ikke bruker et ord som dere bruker internt.
Jeg har en kunde som før jeg startet arbeidet med deres hjemmeside kalte sitt produkt for Firmanavn-systemet. Men det er det jo ingen som bruker når de søker etter det produktet de faktisk leverte.
Hvordan finner du ut hva slags ord folk bruker? Det finnes flere måter, men en enkel metode som alle kan bruke er å snakke med kundene dere allerede har. Hvilke ord eller setninger brukte de da de fant hjemmesiden deres? Dette kan også være et naturlig spørsmål å stille når noen tar kontakt med dere gjennom et skjema på hjemmesiden eller noe tilsvarende.
En annen viktig ting med innholdet, er at posten du har lagt ut skal hjelpe de som besøker siden din med å løse et problem. Og jo lenger tid de bruker på din side, framfor konkurrenten, desto bedre. Antall sekunder (eller minutter) noen er på din side, gir høyere poeng hos Google, og du klatrer dermed på resultatsiden.
Få folk til å lenke til din side
Noe av det søkemotorene sjekker når de skal rangere din side framfor din konkurrent, er hvilke sider som lenker til deg. Dersom dine lenker er bedre enn din konkurrent, da kommer du over konkurrenten på Google sin resultatside.
Det er flere måter å få folk til å lenke til siden din. Noe kan du gjøre selv. Hvis det er naturlig å poste på for eksempel reddit, legg inn lenke til hjemmesiden i signaturen.
Dersom det er naturlig for din bedrift å ha tester på ulike nettsider, gi beskjed om at de må lenke til siden din. Eller om du blir intervjuet av en avis. Be da også om at de lenker til din side. Kanskje intervjuet kommer som en følge av en post du la ut på din side.
En ting som er viktig med lenkebygging, er at du ikke kjøper deg plass på ulike steder. Er det noe Google (og andre søkemotorer) har, så er det oversikt over sider som tilbyr lenkeplass.
Gjør kundene fornøyde
Som tidligere skrevet handler innhold på hjemmesiden om å gi svar på et spørsmål de som besøker siden din har.
Du har kommet på denne siden fordi du lurer på hvordan din hjemmeside kan havne på forsiden av Google, eller øverst på resultatsiden. Jeg håper og tror at de forslagene jeg har nevnt over kan hjelpe deg på vei til å få siden din på første side av Google.
Når du nå skal i gang med å klatre på resultatlisten på Google anbefaler jeg deg å starte med de enkle tingene først.
- Finn ut om du har noe innhold på siden som forteller noe om produktet eller tjenesten din på en enkel måte.
- Sjekk om innholdet gir løsning på et problem de som besøker siden din har, eller svar på et spørsmål de måtte ha. Jobb med disse postene først.
Har du ikke tid til å arbeide med hjemmesiden?
Synes du det er vanskelig å arbeide med tekst på egen hjemmeside, eller at du rett og slett ikke har tid? Da fyller du ut skjemaet under. Så tar vi en prat.