Må du bruke Google Analytics?

Hvorfor bør jeg bruke Google Analytics?

Lurer du på om du virkelig trenger Google Analytics på nettstedet ditt? Bør du bruke Google Analytics? Finnes det andre verktøy?

Dette er gode spørsmål å stille seg. For trenger du egentlig et verktøy for å analysere nettsiden din?

La oss se for oss at du driver en fysisk butikk på stedet der du bor. Hver dag ser du mange mennesker som går forbi butikken din. Du vet at noen av disse menneskene ville funnet noe i din butikk. For å få noen av dem inn i butikken setter du opp et skilt på utsiden. Og vipps så kom det et og annet menneske innom.

Noen kjøper en vare av deg, men de kjøper ikke noe mer enn akkurat den ene varen.

Da begynner du å se på hvordan de beveger seg rundt i butikken. Kan du flytte på noen varer? Og det kan du jo. Så du flytter noen varer nærmere kassen. Akkurat som Clas Ohlson legger batterier helt inntil der du betaler – eller blir stående i kø.

Dette er tiltak du kan gjøre i en fysisk butikk. For du ser hvordan kundene beveger seg rundt. Du kan justere slik at de kjøper mer av dine varer. Du har ikke den samme muligheten på nettsiden. Og i hvert fall ikke hvis du ikke har et eller annet analyseverktøy koblet til hjemmesiden.

Bør du bruke Google Analytics?

Du trenger virkelig å ha en form for analyse på nettstedet ditt. Uten analyser kan du ikke trekke konklusjoner om hvordan folk bruker nettstedet ditt. Uten data kan du ikke gjøre forbedringene som vil øke virksomheten eller merkevaren din.

Google Analytics inkluderer funksjoner som kan hjelpe brukere med å identifisere trender og mønstre i hvordan besøkende bruker nettsidene deres. Funksjoner muliggjør datainnsamling, analyse, overvåking, visualisering, rapportering og integrasjon med andre applikasjoner.

Viktige beregninger

En metrikk er en standard for kvantitativ måling. Google Analytics lar brukere spore opptil 200 forskjellige beregninger for å måle hvordan nettstedene deres presterer.

Selv om noen beregninger kan være mer verdifulle for enkelte virksomheter enn andre, er dette noen av de mest populære beregningene:

Trafikkanalyse:

Gjennom bruk av Google Analytics, og andre analyseverktøy, kan du få detaljert informasjon om trafikken på nettstedet ditt. Her får du vite hvor mange besøk hjemmesiden har, hvor de kommer fra og hvilke sider de besøker.

  • Brukere. En bruker er en unik eller ny besøkende på nettstedet. Med Analyse-verktøyene finner du ut hvor disse brukerne kommer fra, og hvor mange besøk av brukere din hjemmeside har.
  • Økter. Gruppen av besøkende interaksjoner som skjer i et 30-minutters aktivitetsvindu.
  • Andel nye økter. Prosentandelen av nettstedbesøk som er førstegangsbesøk.
  • Sider per økt. Gjennomsnittlig antall sidevisninger per hver økt.
  • Sidevisninger. Totalt antall viste sider.

Denne listen vil hjelpe deg med å forstå hvilke markedsføringskanaler som fungerer best og hvilke sider som engasjerer besøkende mest.

Måloppnåelse

Med Google Analytics kan du sette opp visninger som forteller deg hvor mange ganger besøkende fullfører en spesifisert, ønskelig handling. Dette er også kjent som en konvertering.

Dette kan være alt fra å fullføre et kjøp til å registrere seg for en nyhetsbrev. Ved å spore konverteringer kan du identifisere problemer i prosessen. Så kan du gjøre nødvendige tiltak for å forbedre resultatene.

Akkurat som du ville gjort dersom du hadde en fysisk butikk eller et kontor du ville at skulle ha mer besøk.

Adferd

Hvor lenge er en bruker på din hjemmeside? Hvordan oppfører de seg på ditt nettsted? Gjennom analyse-verktøyene kan du se om de som besøker hjemmesiden din bare er innom en side, eller om de surfer rundt.

Du kan også se hvor lenge en økt varer. Dersom en bruker er innom hjemmesiden en kort tid og kun innom en side, var de ikke så viktige. Dersom økten varer lenger, og de ser seg rundt i “lokalene dine”, bør du finne ut hvorfor de ikke tar kontakt med deg.

Da må du jobbe med nettstedet for å forbedre brukeropplevelse og økt engasjement.

Mål annonsering

Dersom du annonserer er det utrolig viktig at du måler om den “virker” eller ikke. Som Allan Dib skriver i boka “The 1-page marketing plan”: Å ikke måle hvor potensielle salg og salg kommer fra og ikke spore avkastning på investeringen av annonseutgifter er typiske tegn på en amatør.

Og du har vel ikke lyst til og oppleves som en amatør? Husk: Det som blir målt blir også styrt.

Dersom du ikke ser at annonsen din gir besøk på siden. Gjør noe med den. Endre tekst eller i beste (eller verste) fall stopp den.

Matomo et godt alternativ til Google Analytics

Fram til nå har vi kun snakket om Google Analytics. Men det finnes også andre løsninger. Den vi bruker mest er Matomo.

Dette er et Google Analytics-alternativ som fokuserer på personvern og dataeierskap, for å sikre at du er GDPR-kompatibel.

Med 100 % eierskap til dataene får du makten til å beskytte brukerens personvern. Du vet hvor dataene dine er lagret og hva som skjer med dem, uten ekstern påvirkning.


Forbes har følgende liste over andre analyse-verktøy:

https://www.forbes.com/sites/forbestechcouncil/2018/11/09/14-tools-and-tactics-for-monitoring-and-understanding-your-website-traffic/#71a4fbb76550


Trond Husø portrett