Google – verdens mest besøkte nettsted
I 2024 var det 1,13 milliarder nettsteder. Av disse var 201 millioner var aktive. Hva forteller ellers statistikken for 2024.
De aller fleste nettstedene er I USA med sine 350,4 millioner. Storbritannia har 11,1 millioner. Det viser rapporten fra Forbes Advisor for 2024. Vi har ikke funnet tall for antallet norske nettsteder. Det vi imidlertid vet, er at det i Norid er registrert over 850.000 .no-domener.
Google er det nettstedet som har flest besøkende. 168,67 milliarder treff har nettstedet opplevd. Ifølge Semrush er Google også den nettsiden som har flest besøkende med nesten 350 millioner besøk fra Norge. YouTube følger på annenplass med over 220 millioner besøk. Facebook er det mest populære sosiale mediet på nett med i overkant av 50 millioner besøk.
VG er Norges mest besøkende nettsted
VG er det mest besøkte nettstedet med 87 millioner besøkende. NRK følger med 48 millioner. Finn har 41 millioner besøkende.
Mer enn to tredjedeler (66,02 %) av nettrafikken i Storbritannia var fra mobile enheter, per desember 2023.
Global nettstedtrafikkstatistikk
Hvor mange nettsteder er det i verden? Det er anslått at det er mer enn 1,1 milliarder nettsteder i verden. Rundt 201 millioner av disse er aktive, og utgjør mindre enn en femtedel (18%) av totalen. Hva tallet er for norske nettsider finnes det ikke tall på.
Siden 2013 har antallet nettsider rundt om i verden nesten doblet seg fra rundt 630 millioner til 1,13 milliarder.
I 2017 hadde antallet globale nettsteder tredoblet seg til 1,8 milliarder på bare 4 år, og nådde en topp på 1,8 milliarder året etter. Siden den gang har tallet sunket med nesten to femdeler (37,57 %).
Antall aktive nettsteder globalt i løpet av denne tiden har variert fra en topp på 202,9 millioner i 2023, ned til et lavpunkt på 170,26 millioner i 2016.
Global Internett-bruksstatistikk
Ved starten av 2024 var det omtrent 5,3 milliarder internettbrukere over hele verden, noe som betyr at rundt to tredjedeler av befolkningen (68%) er globalt koblet til World Wide Web.
Kina har det største antallet internettbrukere i noe land (rundt 1,05 milliarder), og utgjør nesten en femtedel (19,8%) av den globale internettbefolkningen.
Regionen med verdens høyeste internettpenetrasjonsrate er Nord-Europa, hvor rundt 97 av 100 personer (97,3%) er koblet til Internett.
WordPress mest vanlig
WordPress fortsetter å være det mest populære publiseringsverktøyet på internett. Ifølge undersøkelsen brukes plattformen på 62,9% av alle nettsteder.
WordPress har konsekvent dominert CMS-markedet siden 2013, da det utgjorde litt over halvparten (54,8%) av alle tilgjengelige CMS. I 2022 hadde dette tallet økt med mer enn 10 %, og okkuperte nesten to tredjedeler (65,2 %) av det totale markedet. For 2024 har antall brukere av plattformen altså gått noe ned. Dette kan skyldes økt konkurranse fra Wix, Squarespace og tilsvarende løsninger.
Forbes sine undersøkelser viser at 52% av alle bedrifter i Storbritannia med en nettside vedlikeholder denne selv, eller har et internt utviklingsmiljø som gjør denne jobben. Hva tallet er for norske nettsteder finnes det ikke tall på.
29% brukte konsulenter etter hadde outsourcet oppgaven med å oppdatere firmaets nettsted.
18% hadde valgt en online nettløsning for å bygge sine sider. I denne gruppen var Squarespace den mest populære med (27%) fulgt av Wix (21%).
Nettsider er fortsatt viktig for bedrifter
Nesten tre fjerdedeler (73 %) av bedriftene som ble spurt i undersøkelsen hevder å investere i webutvikling. Nesten tre femtedeler (58 %) velger å opprette en ny nettside eller forbedre sin eksisterende.
Når det gjelder bruk av nettsider, er denne også svært høy. 86% forventer at en bedrift har en nettside. Her forventer de også at bedriften vil presentere sine produkter eller tjenester.
Av småbedriftseierne med en nettside, innrømmer det overveldende flertallet (83,5 %) at nettsiden spiller en betydelig rolle i virksomheten. I underkant av 15 % mener det motsatte.
For øvrig hevder bare 1,5 % av SMB-eierne at nettstedet deres aldri blir brukt.
Blant SMB-eierne uten nettside svarer 69% at de føler at virksomheten burde ha en. 9% mener at deres bedrift ikke trenger en nettside.
Halvparten (50 %) foretrekker bruken av navigasjonsmenyer for å surfe på nettstedet. Derfor må bedrifter benytte seg av dette og designe nettsteder som er nyttige, brukervennlige og veileder den besøkende til produktet, tjenesten eller informasjonen de trenger.
B2B nettstedstatistikk
I følge Sagefrogs 2023 Marketing Mix-rapport, hevder mer enn en fjerdedel (28 %) av markedsføringsselskapene at utvikling av nettsteder er deres viktigste utgiftsområde når det kommer til budsjettallokering.
Flertallet av markedsføringsbedriftene (33 %) vil prioritere personlige messer og arrangementer, etterfulgt av søkemotormarkedsføring og -optimalisering (31 %) og salgs- og markedsføringsmateriell (30 %).
Kilder:
https://www.rebootonline.com/website-statistics
https://www.forbes.com/uk/advisor/business/software/website-statistics