En profesjonell hjemmeside for bedriften er en god investering for bedriften
Er det verdt å investere i en profesjonell hjemmeside for bedriften din? I dag sjekker kundene dine ofte hjemmesiden før de gjør forretninger med deg. Ser siden deres moderne ut framstår dere mer kompetente og pålitelige.
Nettsteder i dag har blitt det første kontaktpunktet for alle som ønsker å vite noe om en bedrift. Ifølge en undersøkelse utført i 2019, undersøker omtrent 70 % – 80 % av folk en bedrift på nettet før de besøker eller gjennomfører et kjøp hos dem. Det første stedet potensielle kunder lærer om virksomheten din, er vanligvis fra bedriftens hjemmeside.
Dine mulige kunder forventer faktisk at din bedrift har en hjemmeside der de kan finne informasjon om bedriften, tjenestene eller produktene dere leverer eller annen informasjon.
Nettopp derfor er hjemmesiden et viktig verktøy for å tiltrekke seg nye kunder.
Du bestemmer over hjemmesiden
Mange bedrifter og organisasjoner sier at de mener Facebook og andre sosiale plattformer er godt nok for dem. Problemet med disse plattformene er at du ikke har kontroll.
En dag kan en av disse plattformene bestemme seg for at bedrifter ikke skal få lov til å ha egne sider der, eller at de begynner å ta betalt.
En annen ulempe med disse plattformene er at du ikke blir funnet dersom noen søker etter bedriften din med de tradisjonelle søkemotorene.
Med hjemmesiden har dere full kontroll over innhold og dere styrer hva dere bruker hjemmesiden til selv.
Blir du ikke funnet på nett eksisterer du ikke
Uten et nettsted vet ikke potensielle kunder om bedriften din eksisterer. Et godt designet nettsted lar deg vise frem produktene eller tjenestene dine. Hjemmesiden er også den viktigste plassen hvor kundene dine lærer mer om virksomheten din og foreta et kjøp.
Ifølge flere kilder på nett har grunnleggeren av Microsoft, Bill Gates, sagt at «dersom bedriften ikke er på nett, vil bedriften raskt bli nedlagt.» Jeg tror det er i overkant dramatisk, men det er viktig at bedriften deres er synlige på internett.
Med de riktige verktøyene på siden deres, som for eksempel en lead generator, vil du over tid bygge en base over følgere som etter hvert blir bedriftens kunder.
En hjemmeside som er profesjonelt designet føre til økt salg, øke bunnlinjen og muligens også utvide virksomheten din.
Du når ut til et større marked
Bedriften din kan ha mange ansatt, eller den kan kun bestå av deg. Uansett størrelse vil en hjemmeside gjør at du når ut til et større publikum.
Min bedrift holder til i Mysen i Indre Østfold. Det kan godt tenkes at du som leser denne posten bor i en helt annen del av landet. Eller kanskje du til og med bor i utlandet.
Din hjemmeside selger bedriften din, liten eller stor, til den store verden av muligheter.
De viktigste oppgavene for bedriftens hjemmeside
«Hva er oppgaven til hjemmesiden»? Dette er et av de første spørsmålene jeg stiller de som kontakter meg. Under har jeg listet opp et par forslag:
Hjemmesiden skal (eller bør):
- Skal hjelpe bedriften med å bygge troverdighet og profesjonalitet
- Tiltrekke seg nye kunder og holde på eksisterende.
- Bygge kundedatabasen eller kontaktdatabasen til bedriften.
- Gi enkel tilgang til informasjon om virksomheten din, for eksempel hvor dere holder til, åpningstider og gi kontaktinformasjon.
- Være navet i bedriftens markedsføring. Ved bruk av gode oppfordringer til handling (call to action på engelsk), kobling til sosiale medier, kan du bruke hjemmesiden til å drive trafikk og på den måten få tilgang til mulige kunder.