5 tips for mer trafikk i 2024

2023 ble et tøft år for mange bedrifter. Ønsker du at 2024 skal bli et bedre år? Sats på innhold på hjemmesiden.

For 2024 har jeg fem tiltak du bør gjøre for å øke sjansene til bedre omsetning. Alle har med innhold på hjemmesiden din å gjøre.

1. Bestem deg for ett søkeord eller frase din bedrift skal eie

Gjør en undersøkelse blant dine kunder. Hvilke ord eller fraser er det de bruker når de søker opp dine produkter eller tjenester? Når du har denne informasjonen finner du ut hvilket av dem som har mest søk. Dette ordet eller frasen skal du eie.

Med å eie mener jeg at du skal ende øverst i søkemotorene.

2. Sett et mål for søkeordet eller frasen

Målet har jeg egentlig allerede nevnt i første råd – at du skal havne øverst. Men du kan sette andre mål også:

  • Hvor mange besøkende skal søkeordet føre til? La oss si at det er 1000 som bruker akkurat dette ordet når de søker. Skal du da ha 1000 treff, eller er 100 mer realtisk?
  • Hvor mange henvendelser skal du få basert på trafikk?

Når du setter mål, må du også kunn måle dette. Vi anbefaler deg å knytte et eller annet analyseverktøy til hjemmesiden.

Vi har skrevet en artikkel om dette her. Hvorfor bør jeg bruke Google Analytics.

3. Lag egen landingsside for søkeordet

Dersom du ikke har det allerede, lag en egen side for søkeordet. Fyll siden med nyttig og verdifult innhold. De som besøker siden din skal ikke bare lese eller se tull og tøys. Dine besøkende skal bli informert.

På landingssiden skal det også være helt tydelig oppfordringer til handling (på engelsk kalt Call To Action). Målet ditt skal være å få besøkende til å ta kontakt eller på en eller annen måte kjøpe din vare eller tjeneste.

Ettersom du har knyttet et eller annet analyseverktøy til hjemmesiden, kan du måle hvor bra landingssiden gjør det.

4. Skriv mer innhold hvor du bruker søkeordet eller søkefrasen

Når du har landingssiden på plass, lager du flere artikler hvor du bruker søkeordet eller søkefrasen. La oss bruke vår side som eksempel. Vi ønsker å eie frasen “Hjemmeside for bedrifter“. Gjennom denne artikkelen/posten og flere andre dytter vi inn denne frasen. Og vi lenker til landingssiden. Det samme skal dere også gjøre.

Husk imidlertid at du ikke skal oversvømme hjemmesiden med akkurat denne frasen. Det liker ikke søkemotorene. Så lenge du har noe viktig informasjon å dele til de som søker, mener jeg det er helt OK.

5. Bestem deg for en konkurrent du har lyst til å ta trafikk fra. 

Ved å ha en konkurrent blir du også motivert. Du yte mer og bedre. Konkurrenten må gjerne være lokal, drives av en venn av deg eller noe annet. Det er bare du som vet hvem din konkurrent er.

Tenk på hva toppidrettsutøvere sier når de går ut for å trene selv om det regner sidelengs: “Jeg vet at mine konkurrenter trener nå, da må jeg også ut”.

Akkurat på samme måte må du tenke om din hjemmeside. Du vil at din side skal prestere bedre enn din konkurrent. Derfor må du hele tiden arbeide for at ta mer trafikk fra din konkurrent.

Vi ønsker deg lykke til med din hjemmeside i 2024!


Trond Husø portrett