Søkemotoroptimalisering illustrasjon

Hva er søkemotoroptimalisering?

I dag begynner de fleste sin kjøpsreise med et søk på nettet. Da er det avgjørende at din bedrift blir synlig når potensielle kunder søker etter produkter eller tjenester som du tilbyr. Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å gjøre nettsiden din mer attraktiv for søkemotorer som Google og Bing, slik at du blir enklere å finne av de som leter etter det du tilbyr. Med riktig SEO kan du ikke bare øke trafikken til nettsiden, men også sørge for at de rette menneskene finner deg – de som er mest sannsynlige til å bli kunder.

Det korte svaret på dette spørsmålet er at du optimaliserer innholdet på din nettside slik at du blir funnet når folk bruker søkeordet eller søkefrasen du har skrevet om.

SEO handler altså om å gjøre nettsiden din lett å finne for de som leter. For å oppnå dette må vi ta hensyn til tre hovedaspekter:

La oss starte.

Optimalisering av innhold

Jeg liker å sammenlikne internett med et enormt bibliotek. Akkurat nå er leter du etter en bok som handler om søkemotoroptimalisering. Du ønsker å finne den boken som forklarer dette best for deg.

Som på et bibliotek finner du en datamaskin (eller en bibliotekar) og søker etter boken og en tittel. Søkemotorer som Google, Bing eller andre fungerer som bibliotekarer som hjelper deg med å finne akkurat den boken du leter etter.

For at bibliotekaren skal finne akkurat din nettside, må du sørge for at den er godt organisert og merket. Akkurat som en bok med tydelig tittel, forfatter og plassering i riktig hylle.

Optimalisering av innhold handler derfor om å organisere informasjonen slik at både leseren og søkemotorene forstår hva siden din handler om.

En annen måte å forklare søkemotoroptimalisering på er å «gjøre butikken din lettere å finne i byen».

Viktig om søkemotoroptimalisering

Når du arbeider med SEO, er det viktig å huske at innholdet skal gi verdi til de som leser det – det er de du skriver for, ikke for Bing eller Google. Søkemotorene fungerer som hjelpemidler, men målet er å møte lesernes behov.

Du skal også huske på at du arbeider med enhver enkelt side på bedriftens nettsted. Eller – de sidene som er viktige med tanke på målgruppen du ønsker å trekke til ditt nettsted.

Når søkemotorene legger inn informasjon i sine kartoteker/databaser, er det enkeltsider på ditt nettsted som blir lagt inn, ikke hele nettstedet. Dette gjøres litt forskjellig i de ulike søkemotorene.

I ditt SEO-arbeid bør du prioritere de sidene som bidrar mest til bedriftens mål. Dette inkluderer produkter, tjenester og sider som viser hvordan dere løser kundens problemer – ikke nødvendigvis “Kontakt oss” eller “Om oss” i første omgang.

Gode kandidater er sider som presenterer produktene eller tjenestene deres, eller som forklarer hvilket problem dere løser.

Ting du ikke skal gjøre

Da Google ble lansert i 1998 revolusjonerte den hvordan søkemotorer fungerte. Fram til da var søkemotorene ganske enkle. Det var lite rangering og det var fullt mulig å gjøre noen triks for å få høyere treff.

Det går ikke i dag. Dersom du forsøker å bruke ordet eller frasen unaturlig mye eller bare unaturlig kan du «straffet» for det av søkemotorene. Straffen er at de rett og slett lar være å kategorisere (indeksere) din post.

Teknisk søkemotoroptimalisering

Teknisk optimalisering av innholdet betyr at du sørger for at søkemotorer kan «lese» og forstå posten du har skrevet på best mulig måte.

På samme måte som når en ny bok kommer inn på et bibliotek, er det viktig at din post blir riktig registrert hos søkemotorene. Dette innebærer blant annet at posten er teknisk korrekt definert, med riktig bruk av titler, beskrivelser og andre markeringer som hjelper søkemotorene med å forstå hva innholdet handler om.

I tillegg skal dere arbeide med at nettsiden laster så raskt som mulig. Hvor irriterende er det ikke å vente på at en side skal laste? Har du selv tenkt over hvor mange ganger du forlater en side fordi det tok lang tid før den kom opp?

Søkemotorene rangerer raskt lastende sider høyere, fordi de vet at brukere vil ha rask tilgang til informasjon. Derfor er hurtig lasting en del av teknisk SEO.

Det er flere ting du kan gjøre for å få siden til å laste fort. Dette skriver jeg om i en annen post.

Siden skal også se bra ut på mobile enheter. Irriterer ikke du deg også over at du må zoome inn for å lese hva som står på siden?

Eksterne faktorer

La oss fortsette med bibliotek-analogien. Du har skrevet en meget god bok om søkemotoroptimalisering. Kanskje den aller beste. Det mener i hvert fall de som har lest den. Problemet er at ingen anbefaler den videre. Uansett hvor god boken du har skrevet er, vil den forbli ukjent.

Slik er det også med nettsider og poster på nettsiden. Det kan godt tenkes at denne posten er den som forklarer hva søkemotoroptimalisering er best. Men når ingen deler den eller anmelder den, så vil den ikke bli funnet.

Eksterne faktorer handler om alt du ikke direkte kan kontrollere, men som likevel påvirker hvor synlig og troverdig søkemotorene mener nettsiden din er. Det er litt som et rykte i et lite lokalsamfunn – du kan ikke tvinge folk til å snakke godt om boka di, men du kan gjøre ting som øker sannsynligheten for positiv omtale.

Ryktebørsen til en søkemotor er:

  • Hvor mange andre nettsteder lenker til din post?
  • Hvor troverdige er disse nettstedene?
  • Hvordan omtaler folk din post på sosiale medier?
  • Hvor lenge blir folk på siden din? (leser de den, eller bare skummer de over tittelen og forsvinner)
  • Hvor mange deler innholdet ditt?

Disse faktorene viser søkemotorene at innholdet ditt er verdifullt og troverdig, siden det engasjerer lesere og skaper omtale.

Du kan ikke kommandere disse faktorene, men du kan legge til rette for at de skal oppstå.

Av punktene over er lenkebygging den viktigste oppgaven du har foran deg.

Å få andre nettsteder til å lenke til din artikkel er som å få respekterte anmeldere til å anbefale boken din. Jo flere troverdige kilder som viser til ditt innhold, desto mer stoler søkemotorene på at innholdet ditt er verdifullt.

Ting du ikke skal gjøre

Ettersom lenkebygging er viktig med tanke på ryktet til nettsiden, skal du ikke forsøke å kjøpe disse lenkene.

Søkemotorene er i dag svært kompliserte og intelligente. De forstår at en lenke hos kjøp-lenke-her.no er langt mindre verdt enn en lenke hos for eksempel VG.

Konklusjon

Søkemotoroptimalisering handler til syvende og sist om å lage innhold som både er nyttig for leseren, tilgjengelig for søkemotorene og populært nok til å bli delt. Ved å forstå og arbeide med innhold, teknisk oppsett og eksterne faktorer, kan du gjøre nettstedet ditt mer synlig og verdifullt på nettet.

Lenker og kilder:

Google Search Engine Optimization (SEO) Starter Guide

Semrush: The State of Search 2023

The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine

The Beginner’s Guide to SEO