50 millisekunder det er tiden du har på å gjøre et godt førsteinntrykk
Den dansk-kanadiske forskeren Gitte Lindgaard offentliggjorde for mange år siden en studie som viste at firmaer har svært kort tid på å gjøre et førsteinntrykk.
50 millisekunder – eller 0,05 sekunder – er tiden vi mennesker bruker på å avgjøre om nettsiden vi er på virker troverdig, er pen å se på eller om vi skal bruke den.
Som professoren ved Carleton University i Canada skriver i sin biografi:
«Vi vet at vakre ting får mennesker til å føle seg godt, uansett om det er en bil, klær eller en hjemmeside. Vi vet også at dersom noen ikke liker det en hjemmeside tilbyr, forsvinner de like fort fra siden som de kom.»
Nettbrukerne bruker mindre tid
Studien til Lindgaard ble publisert i 2006. Selv om den er over 10 år gammel, er den er like viktig nå. Kanskje viktigere.
Seks år etter at Lindgaard publiserte sin forskning, gjorde Google samme øvelse. Deres forskning viste at vi da brukte 17 millisekunder (altså 0,017) på å gjøre opp en mening om hjemmesiden.
Når de som besøker siden din har tatt denne avgjørelsen, kommer de sjelden til å endre den. Derfor er det viktig at bedriftens hjemmeside er innbydende ut og virker profesjonell.
Forlater siden din fortere
I 2024 bruker vi mobilen mer til å surfe på nettet. En undersøkelse selskapet Semrush har gjort, viser at gjennomsnittstiden en mobilbruker er på en hjemmeside er på mellom 704 og 775 sekunder. For brukere av større skjermer er tiden mellom 996 og 1918 sekunder.
Semrush har også funnet at mobilbrukerne bruker mindre tid på å se på innhold. Selskapet konkluderer med at det i 2024 er viktig med innhold som engasjerer og som raskt tiltrekker seg oppmerksomhet.
Semrush leverer programvare innen søkemotoroptimalisering.
At vi bruker mindre tid på nettsider når vi er på mobilen, gir store utslag i hvor fort vi forlater en hjemmeside. Dette kalles på engelsk «Bounce rate». For mobilbrukere er denne på rundt 60%, mens det for desktop-brukere er tallet rundt 50%.
Hva kan dere gjøre?
For at deres besøkende skal ha et best mulig førsteinntrykk av deres hjemmeside, og dermed også av deres bedrift, er det viktig at hjemmesiden oppleves som moderne.
Med moderne mener vi at hjemmesiden ser innbydende ut. At den fungerer raskt og smidig. Og at den ser bra ut også på mobiltelefoner.
Trenger dere en moderne hjemmeside? Fyll ut skjemaet under