Skal bedriften ha hjemmeside i 2024?
Hvorfor skal bedriften ha hjemmeside i 2024? Fordi hjemmesiden er bedriftens viktigste markedsføringskanal. Og det en kanal du har kontroll på.
Hvor ofte har jeg ikke hørt at bedriften, eller organisasjonen, sier «Vi er på Sosiale Medier». De svarer enten Facebook eller LinkedIn eller begge.
Bedriften bør ha en side på disse plattformene. Men her har ikke dere kontroll. Her kan ikke dere samle kontakter eller leads. Det er firmaet bak disse sosiale plattformene som eier dataene. Også de dere tror at dere eier.
Med egen hjemmeside har dere kontroll på disse dataene.
«Har ikke bedriften hjemmeside, eksisterer dere»
Et nettsted lar bedriften din bli sett av potensielle kunder over hele verden. Flere amerikanske undersøkelser viser at 98 prosent bruker mobilen, nettbrettet eller en datamaskin til å vurdere varer eller tjenester.
Andre undersøkelser viser at mellom 70 og 80 prosent av forbrukerne sjekker firmaet først online før de besøker deres lokaler eller kjøper varer av dem. Disse forbrukerne vil helst lese om produktene dine på deres hjemmeside framfor å lese om dem i annonser.
Disse tallene er sannsynligvis ganske like i Norge. Det samme gjelder sikkert også dersom en ansatt hos et firma undersøker en tjeneste eller en vare de trenger.
Foruten å fortelle verden at bedriften eksisterer, gjør hjemmesiden også andre ting. Det lister jeg opp under
1. Troverdighet og tillit
Hjemmesiden, og da helst en godt designet hjemmeside, kan bidra til å bygge tillit og troverdighet hos potensielle kunder. Ved å ha en oppdatert hjemmeside viser du at bedriften investerer i seg selv.
En undersøkelse fra 2017 viste at 79% av de spurte mente at en bedrift først måtte skape et tillitsbånd med dem før de ville vurdere å kjøpe deres produkter eller tjenester.
I 2023 fant jeg en hjemmeside som virket relativt datert – eller gammel. Jeg kontaktet bedriften for å høre om de kunne tenke seg en oppdatert hjemmeside. I bakhodet ante det meg at firmaet bak hjemmesiden var lagt ned. Det stemte. For i svaret takket eieren, som nå hadde pensjonert seg, meg for påminnelsen om at han burde stenge nettstedet.
Gjennom riktig bruk av visuelle virkemidler blir sett på som en profesjonell i din bransje. Overbevisende innhold som er ferskt, bygger også omdømme og troverdighet.
2. Bedriften er tilgjengelig 24/7
Med egen hjemmeside er bedriften din er aldri stengt. Akkurat som de restaurantene som markedsfører seg med «åpent 24 timer». Men du trenger ikke å være våken for det å holde åpent alle dager i året.
Potensielle kunder kan finne nyttig informasjon når som helst på dagen eller natten. Hvis du har en nettbutikk, kan de også foreta kjøp mens du sover.
Nettopp dette var noe vi hjalp vår kunde Lervik Gard med. Med deres hjemmeside har du mulighet til å bestille overnatting hele døgnet.
Samme gjelder Holmen Marine. Vi hjelper nettbutikken med oppdateringer og annet. I julen 2023 fortalte vi med en enkel beskjed at butikken hadde julestengt, men at det bare var å bestille. Med en så enkel beskjed viste kunden hvorfor det tok litt lenger tid enn vanlig før varene ble sendt.
3. Din viktigste markedsføringsmaskin
Hjemmesiden er den viktigste markedsføringsmaskinen du har. Hvor mange ganger sier du ikke til kunder eller mulige kunder at de kan lese mer om produktet på hjemmesiden?
Den kanskje viktigste løsningen du kan ha på hjemmesiden din er det mange kaller en leadgenerator. Dette er en løsning der du bygger en kontaktdatabase. Denne databasen bruker du til å informere kundene dine om nye ting som skjer i bedriften. Samtidig som du også forteller dem at du fortsatt eksisterer.
E-posten du sender til kundene vil ofte føre til at de sjekker ut hjemmesiden din og kanskje gjennomfører de også et kjøp (dersom du har nettbutikk).
4. Salg og kundeservice
Et nettsted kan brukes til å selge produkter og tjenester på nettet, og for å gi kundestøtte.
Tall fra England fra 2020 viste at 26,2% av alt salg ble gjort online. Min kone hevder at hennes kjøpsvaner er endret etter at vi alle sammen ble holdt hjemme under Covid.
Hun er ikke alene om det. Det er flere undersøkelser som påstår at bedrifter som ikke er på nett taper millioner av kroner. Tallene fra England viser at bedriftenes nettsalg var rett under £100 milliarder i 2020. Tallet for 2019, altså året før Covid, var på 75 milliarder pund.
Som kundeservice-plattform er hjemmesiden et fantastisk verktøy. Dersom du eller dine ansatte stadig vekk får det samme spørsmålet, kan du sette opp et eget område på hjemmesiden hvor dere svarer på disse spørsmålene.
Denne siden, gjerne kalt en FAQ (Frequently Asked Questions) er også smart å ha med tanke på ulike spørsmål kunder gjerne stiller søkemotorer. Da kan det hende at de lander på bedriftens hjemmeside, får det svaret de ønsket seg og begynner så å se etter deres produkt.