Når vet du at det er på tide med en ny nettside?
Ser nettstedet ditt litt slitent ut? Er den blitt neglisjert? Har du vært opptatt og hatt andre prioriteringer? Nå skriker nettstedet imidlertid ditt etter oppmerksomhet? Det er bare ikke å gjøre jobben det er ment å gjøre (konvertere nye kunder).
Er det på tide med en ny nettside?
Noen ganger trenger nettstedet ditt bare litt oppfriskning, men noen ganger trengs det mer enn det. Noen ganger er det verdt å starte på nytt. At bedriften trenger en ny nettside.
Så når er det tid for en ny nettside?
Du får besøkende til nettstedet, men de blir ikke kunder
Nettsiden til en bedrift har en viktig oppgave, det er å hjelpe bedriften med å skaffe nye kunder. Jobben til en nettside for en bedrift er å få besøkende til å foreta seg noe. Noe som gjør dem til betalende kunder. Hvis den ikke gjør det, må du gjøre noe med det. Det kommer ikke til å fikse seg selv!
Når din eksisterende nettside får besøkende, men som ikke gjør det du ønsker, da har du et problem med nettstedet ditt.
Hva vil du at besøkende på nettstedet ditt skal gjøre? Du må være veldig tydelig på det. Vil du at de skal kjøpe noe? Bestille time? Bli med på e-postlisten din?
Det kan være at du bare trenger å gjøre oppfordringene til handling litt mer tydelige. De bør skille seg ut. Vi mener knapper som forteller besøkende hva de skal gjøre er viktig. Men noen ganger kan det være at utseendet, følelsen og utformingen av nettstedet ditt rett og slett ikke fungerer.
Ifølge wordstream (https://www.wordstream.com/blog/ws/2016/06/10/high-converting-landing-pages) konverterer (gjør den besøkende om til en betalende kunde) nettsiden over 10%. Den gjennomsnittlige nettsiden konverterer med mellom 2 og 5%
Hvis nettstedet ditt ikke konverterer på dette nivået, tiltrekker du enten feil person til nettstedet ditt i utgangspunktet, så har du ikke fått satt opp nettsiden for konvertering.
Hvis problemet er sistnevnte, samt at det å endre handlingsoppfordringene (Call to action på engelsk) dine ikke utgjør en vesentlig forskjell, er det på tide med et nytt nettsted.
Du er flau over å dele nettsteddetaljene dine
Når du fjerner lenken til bedriftens nettside på LinkedIn eller Facebook, eller at du fjerner den I e-post-signaturen din, da viser du alle tegn på at du ikke er stolt over nettsiden dere har.
I stedet har du valgt å bruke sosiale medier som bedriftens ansikt utad. Da vet du at nettstedet ditt ikke representerer bedriften på en god måte.
Dette er ikke uvanlig. Og det skjer gjerne hvis det har gått en stund siden nettstedet ditt fikk oppmerksomhet, eller hvis du har bygget det selv eller hvis virksomheten din har endret seg.
Hvis du ikke er stolt over nettstedet ditt, er det definitivt på tide å gjøre noe med det. Da er det ikke mulig med en rask oppfriskning. Nettsiden trenger en fullstendig overhaling.
Vi ser ofte slike nettsider. De bærer tydelig preg av å være ganske mange år gamle. Når vi ser slike sider lurer vi gjerne på om bedriften fortsatt eksisterer. I det siste har vi tatt kontakt med firmaer som har nettsider som ser gamle ut, og ved flere av tilfellene har vi fått rett i våre antakelser om at bedriften er lagt ned.
For du skal være stolt av bedriftens nettsted. Den skal være bedriftens hardest arbeidende medarbeider; den som jobber 24/7 for å få inn kunder. Det gjør den ikke hvis du ikke er stolt av den og bare gjemmer den bort.
Du føler at du har vokst ut av din eksisterende nettside
Bedrifter utvikler seg. Virksomheten du har nå er ganske sikkert annerledes enn den du først opprettet.
En bedrift må tilpasse seg ellers dør den.
Du får erfaring. Du snakker med potensielle kunder/klienter og finner ut hva de vil ha, hvilke meldinger som fungerer. Basert på tilbakemeldinger justerer du kanskje dine produkter eller tjenester. Kanskje endrer du hva slags type klienter bedriften skal tiltrekke seg.
Nettstedet ditt skal alltid representere hvor du vil at virksomheten din skal være. Det bør appellere til den typen kunder du ønsker å tiltrekke.
De fleste virksomheter vokser fra deres første nettside. Du kan kanskje slippe unna med en oppdatering, endre bilder og tekst for å passe med retningen virksomheten din er på vei. Eller du må kanskje begynne på nytt.
Hvis du ønsker å «oppgradere» virksomheten din, belaste mer og tiltrekke deg en høyere betalende klient, så er det definitivt på tide med et nytt nettsted.
Det har gått mer enn tre år
Nettsider går faktisk ut på dato. Designtrender endrer seg. Ny teknologi gjør ting som ikke var mulig tidligere mulig.
Hvor lenge lever et nettsted?
En undersøkelse Orbit Media Studios gjorde, viste at gjennomsnittlig levetid er rundt 2 år og 7 måneder. Selskapet tittet på 50 av de største markedsføringsnettsidene gjennom løsningen “Internet Archive”. Her ønsket de å se intervallene for når selskapene redesignet nettsiden.
Gjennomsnitlig redesignet selskapene sine nettsider etter to år og en måned.
Selskapet Databox gjorde en tilsvarende undersøkelse. Selskapet, sammen med Perrill – et webdesign selskap i Minneapolis – kontaktet 145 selskaper for å undersøke hvor ofte de fornyet nettsiden. Flesteparten av de som svarte var små- og mellomstore-bedrifter med under 50 ansatte. 49% av de spurte svarte at de prioriterte redesign av nettsiden og at det var rundt to år siden sist de gjorde denne øvelsen.
Tilbake til Orbit. I deres undersøkelse ville du vite hvorfor selskapet hadde valgt å fornye utseendet på nettsiden. 22% av de spurte svarte at de opplevde at nettsiden var utdatert. 13% svarte at nettsiden ikke leverte på oppgaven – å skaffe bedriften flere kunder eller leads. 11% svarte at selskapet hadde gjort en rebranding og at det derfor var naturlig å friske opp nettsiden.
Se på nettsider på samme måte som du ser på klesmoter eller biler. Du går kanskje ikke i de samme buksene som du gjorde for tre-fem år siden. Eller du ser raskt hvilke biler I trafikken som ikke er så moderne.
Fordelen med å fornye utseendet på nettstedet, er at du gir deg selv en grunn til å gjøre andre oppmerksom på nettstedet. Du vil at dine eksisterende kunder skal ta en titt på det du tilbyr. Når du først er i gang med å fornye nettsiden, vil vi anbefale deg å ta nye nye merkevarebilder hvis det har gått mer enn tre år siden du tok slike bilder.
Det er vanskelig å gjøre endringer på siden
Nettsteder har endret seg mye de siste årene. Ikke bare når det gjelder design, men også når det gjelder brukervennlighet.
Vi har fått kontakt med kunder som har vært oppgitte over hvor vanskelig det er å gjøre endringer på nettsiden – for eksempel å legge ut nytt innhold.
Når vi bygger nettsider for våre kunder bygger vi dem på en måte som betyr at de enkelt kan redigere tekst, bilder, legge til nye produkter, attester osv. Og vi leverer også siden med en egen bruksanvisning som er spesialtilpasset deres nettside.
I motsetning til mange andre, bruker vi ikke såkalte «visuelle byggere». Dette er løsninger som gjør det lett for deg å redesigne siden bare ved å dra og slippe seksjoner. Vi mener at slike løsninger lager dårlig HTML som kan gjøre dem vanskelige å indeksere for søkemotorer. Vi opplever også at slike nettsteder laster tregere enn andre.
Konklusjon
Å bestemme seg for å starte på nytt med et effektivt nytt nettsted kan være en vanskelig avgjørelse å ta. Spesielt hvis du har investert mye tid og penger i din eksisterende. Men det er viktig å ha et objektivt syn. Hvis det eksisterende nettstedet ditt ikke henter inn kunder, trenger du en ny.
Hvis du ikke deler informasjonen om nettstedet ditt fordi du er flau over å bli assosiert med det, eller nettstedet ditt er gammelt eller du ikke kan redigere det, er det like viktig å gjøre noe med det.
Og hvis du bestemmer deg for at du trenger en ny nettside, vennligst ta kontakt med oss. Det er det vi gjør!
Kilder:
https://www.orbitmedia.com/blog/website-lifespan-and-you
https://databox.com/website-age
https://thomasdigital.com/what-is-the-average-lifespan-of-a-website-designhttps://www.walkersands.com/article/why-companies-redesign-websites-every-three-years-on-average-or-do-they/